תאורת גינה

שילוב של תאורה בגן, יוצר מימד ויזואלי נוסף בעת החשכה.
תאורת הגן מאירה אזורים חשובים ומאפשרת שהייה ובילוי גם בשעות החשכה. כמו כן, בתכנון מתאים, גופי התאורה יוצרים אווירה אחרת, מעט דרמטית ומספקים הצצה שונה על הגן.

תכנון תאורת גינה

על פניו, תאורת גינה נשמעת פשוטה למדי: כל שצריך לעשות הוא לשלב כמה גופי תאורה שיזרקו אור ויאפשרו לנו להתמצא בחשיכה. ואולם, תכנון תאורת גן צריך לקחת בחשבון קשת רחבה של פרמטרים, החל בנקודות שמעוניינים להאיר, דרך סוג ועוצמת האור המבוקשת, חיסכון בחשמל, היבטים פונקציונאליים ואסתטיים, ועוד. לכן כדאי לכל הפחות להיוועץ באנשי מקצוע כמו אלעד ורדי, ולרוב גם כדאי להסתייע בהם לצורך ליווי וביצוע הפרויקט.

למעשה, תכנון התאורה לגינה היא חלק אינטגראלי מתהליך הקמה, שיקום ושיפוץ גינות מלא. יחד עם זאת, היא בהחלט יכולה לעמוד בפני עצמה במידה ואתם מרוצים מהגינה שלכם. יש כמה סיבות טובות להוסיף תאורה לגינה קיימת או מתוכננת. בראש ובראשונה, היא מאפשרת לכם ליהנות מהגינה הנהדרת שלכם גם בשעות הערב והלילה, כאשר האור הטבעי נמוך או איננו.

כך המבוגרים יכולים לשבת בניחותא בחוץ עם חברים, לארח ולאכול את ארוחת הערב, ואילו הילדים יכולים להמשיך ולשחק במתקנים אם ישנם. שנית, תאורת גן משמשת כאמצעי הרתעה לפורצים וגנבים שידוע אינם מעוניינים להימצא באור הזרקורים, דבר שבהחלט יכול להפחית את ניסיונות החדירה לביתכם. מעבר לכך, תאורת גינה גם מקטינה באופן משמעותי את הסיכון לנפילות והיתקלויות בחפצים שונים בחשיכה.

שיקולים שונים בתכנון תאורה לגינה

יש לא מעט שיקולים שצריך להתחשב בהם בתכנון תאורת גן, לרבות העדפות אסתטיות, צרכים פונקציונאליים מהגינה, מסגרת התקציב שלכם ועוד הרשימה ארוכה. כך לדוגמא, יש לקחת בחשבון את נקודות החשמל בבית שמיקומן עשוי בהחלט להשפיע על מיקום גופי התאורה, ולכך מצטרפות אפשרויות שונות להנחת תשתיות החשמל, בין אם בצינורות תת קרקעיים או בדרכים אחרות. על תשתית החשמל להיות מותאמת ונכונה עבור צריכת החשמל של הצרכנים השונים, החל בנורות לד שהינן צרכניות קטנות מאוד, ועד לזרקורים שזקוקים לזרם חשמלי חזק. 

עוד פרמטר שישפיע באופן מהותי על בחירת גופי התאורה ומיקומיהם, הוא האזורים שמעוניינים להאיר בגינה. לשם כך יש לבחון בשעות החשיכה, הן בחוץ והן מחוץ לבית, מהן הנקודות שמצריכות הארה. ייתכן למשל שמדובר בשביל, בפינת ישיבה, בפריטי נוי כמו כדים ופסלים,  בבריכת נוי, עצים ושיחים, נדנדות ומתקנים נוספים לילדים, ספסל בודד וכדומה.

כמובן שכל פינה ונקודה כזו גם צריכה סוג תאורה שונה, החל מתאורה רחבה וחזקה, ועד לתאורת אווירה חלשה יחסית. על מנת לקבל רעיונות, הבנה והשראה, הסתכלו על גינות ברחבי השכונה או במקומות אחרים, למשל בתים של חברים, והבינו את המשמעות ואת התוצאות של צורות תאורה שונות. זהו בהחלט תחום שניתן לשחק עימו ולהיות יצירתיים, אך גם חשוב להיזהר מהגזמה שיוצרת תאורת יתר שיכולה לסנוור, לבלבל או ליצור תחושה מבולגנת בחוץ.

עיצוב תאורת גינה – איך בוחרים גופי תאורה מתאימים לגינה?

בחירת גופי התאורה עצמם צריכה גם היא להיעשות בהתאם לפרמטרים שונים, ביניהם עוצמת החזרת האור של העצמים שעליהם מאירים, סוג הארה הרחבה או הממוקדת שנותן גוף התאורה, צריכת החשמל שלו ועוד.

יש לציין כי ניתן בהחלט לבחור באופן חסכוני את גופי התאורה ולעשות למשל שימוש בחיישנים המדליקים גופים מסוימים רק כאשר הם מזהים תנועה, לתכנן נכון את המיקומים, וכן לבחור בנורות לד ואף בגופי תאורה סולאריים (יחד עם זאת, גופים סולאריים יהיו פחות יעילים בימים מעוננים, וגם ישנה מגבלה על עוצמת ומשך ההארה שלהם) דוגמאות לגופי תאורה לא חסרות, החל בגופים השקועים בקרקע לתאורת מרצפות, דרך גופים ייעודיים על עמודים לתאורת שבילים, גופי תאורה שקועים בקירות, ספוטים המספקים בעיקר תאורת אווירה, גופי תאורה תלויים – למשל על פרגולה, ועוד. 

כאמור, לתכנון תאורה לגינה כדאי להסתייע במומחה בתכנון והקמת תאורת גינה, אשר תכנון והקמת גינות הם תחום התמחותו העיקרי.

תוכן עניינים

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:

אנחנו זמינים גם בטלפון וגם בווטסאפ
050-5707-632